onsdag 20 juli 2011

Ja visst gör det ont...

No pain, no gain. Brittiskt brus.

En av mina favoritsysselsättningar närhelst jag befinner mig borta från svensk mark är att undersöka vilka medicinska godbitar som säljs över disk. Boots i England är givetvis en guldgruva för alla med psykofarmaka som specialintresse. Senast köpte jag på mig så mycket att jag fasade för att fastna i tullen. Det är egentligen inte själva pillren som är den stora attraktionen utan, så klart, förpackningarna. Så lika våra egna och ändå så olika. Fascinerande. Bara det att det står aspirin på askarna roar mig väldeliga. Som ni säkert vet är det ju ett varunamn för den verksamma ingrediensen acetylsalicylsyra som visst lanserades av ett tyskt läkemedelsföretag i slutet av 1800-talet. "Acetylsalicylsyra anses vara den kemiskt framställda läkemedelssubstans som hittills använts i störst kvantitet", enligt NE och det kan jag visst tro. Jag brukar till exempel roa mig med att ge Treo som gå bort-present när jag är hembjuden till mina vänner. Tydligen uppskattas världsproduktionen till 50 000 ton per år. Riktigt så mycket hade jag ju inte med mig från London men det känns skönt att kunna dra sitt strå till stacken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar